onsdag 14 november 2012

Näringslära - dietist

I kursen näringslära så har jag i olika examinationsmoment behövt räkna ut foderstat fast till människa. Då registrerar jag allt som personen i fråga har ätit under x antal dagar samt ett uträknat energibehov utifrån personens vikt, ålder, längd och vardagliga aktivitet.

Ett dataprogram som är väldigt bra i detta sammanhanget är Dietist XP som registrerar vad du ätit och dess sammansättning av näringsämnen. Dock krävs det att man räknar ut själv om man täcker sina behov (jämfört med Sveriges näringsrekommendationer) eller inte med hjälp av dataprogrammets resultat i siffror. Utifrån detta tillämpar jag en lämplig korrigering, med olika matförslag, för att ev komplettera upp vissa delar i kosten.
Väldigt roligt att få lite koll på vad man faktiskt stoppar i sig!
Har fått äran genom skolan att studera kosten hos svenska mästarinnan i fälttävlan som jag inom kort ska ge alternativa kompletteringar till, vad hon kan göra för att äta ännu bättre.

Såhär ser det ut när man räknar i Dietist XP, detta är min egna middag en vanlig dag. Staplarna med olika färger visar vad maten innehåller för olika näringsämnen samt energi i kcal och KJ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar