söndag 13 januari 2013

Gamla hästminnen

Hittade min gamla anteckningsbok som jag skrev i när jag hade Gustur, min första häst. När jag skrev i boken var jag nog 13-14 år tror jag. Där planerade jag hans träning noggrant och skrev ner hur träningen gick samt vad jag skulle tänka på för att bli bättre. Inget skulle gå fel. Jag var som sagt väldigt målmedveten redan då och ville helt enkelt göra allt för att ridningen/träningen skulle bli så bra som möjligt och det var det bästa jag visste. Gustur, ja han var en stjärna som fick stå ut med mycket han. Han betydde mest av allt för mig och han är nog den hästen som lärt och gett mig mest erfarenhet.

Dock hade jag nog boken till något annat innan jag fick Gustur med tanke på att jag skrev mina favorithästars namn (innan Gustur) på omslaget då. Freyja och Gandur var mina favoriter från Lyckan och för dom som känner mig så var det mitt andra hem. Det var det enda som existerade för mig då! Där var jag så mycket jag kunde varje dag och precis som jag skrev på omslaget så var Marie och Therasa dom bästa som fanns som lät mig få "bo" i deras stall.

Det är så kul att läsa igenom det jag skrev då om Gusturs träning och hur jag tyckte och tänkte då.

Allt i mitt liv kretsade kring hästarna och stallet (ljuger väl om jag säger att det inte är så nu också).

Skrev i min veckoplanering följden tisdag -> torsdag för Gustur gick med på ridskolan mån+tis+ons var av jag red min lektion på tisdagen.

Skrattar åt min själv hur frustrerad jag var när min planering inte följdes. På midsommarafton hade jag bestämt att jag skulle rida två gånger den dagen och "klättra i backen" men antagligen hade min mamma planer på midsommarafton så jag inte kunde och då var jag minsann inte glad att det inte gick som jag hade tänkt. Tycker det är så roligt att se och läsa det idag, kommer ihåg hur det irriterade mig.

Kommer ihåg att jag tyckte det var viktigt med att rida på långturer ibland för att det hade jag hört från tränaren Magnus Lindqvist att det var bra. Innebörden med det var att då och då rida ett mer längre ansträngande pass för att bygga upp konditionen och orken till den vanliga träningen.

Det kunde vara ganska varierande om jag var nöjd med dagens träning eller inte, det var inte bara glada miner på mig och Gustur, jag hade höga krav.  Var det en träning som inte gick bra så var hela den dagen förstörd.  Här var det nog hårdträning som gällde med 2 träningspass om dagen.  Kommer ihåg att jag allmänt var noga med att variera träningen, från lösgörande, styrka och kondition. Jag spenderade mer tid med Gustur än med någon annan då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar