fredag 12 april 2013

Övningsalternativ av snett igenom

Tänkte berätta vad ett träningspass för mig och Björk ganska ofta brukar innehålla. Snett igenom är något som jag brukar ta del av i träningen och då på olika sätt.



Att rida snett igenom i sig som ridväg tycker jag om då de blir både raka och böjda spår och för att det byter varv. Jag tycker den skapar möjlighet till variation på ett bra sätt. På de raka (längre) spåren finns det möjlighet för tempoökningar/tempoväxlingar. Den ger ridvägar både mot en vägg som stöd men även utan för att träna utan en vägg som hjälp.

När jag rider snett igenom växlar jag oftast ridväg med att rida på fyrkantsspåret och att lägga in en storvolt när jag känner att det behövs. Det blir då inte varvbyte konstant och beroende på situation och hur hästen känns så kan jag välja med att rida på större fyrkant eller mindre spår på volt.

När jag rider snett igenom gör jag övningar som:
- tempoväxlingar
- övergångar mellan olika gångarter
- sidvertsrörelse, oftast på diagonalen från x ut till väggen ( har dock inte med det på filmen)
- i galoppen försöker jag göra förberedande träning för galoppombyte, än så länge har vi inga rena byten utan det blir en blandning av alla gångarter några steg i mellan innan den nya galoppen.

som nämnts ovan
- variation rida fyrkantsspår
- inslag storvolter

Att observera på filmen: ridbanan i Björks stall är väldigt stor därför delar jag av den så att jag inte har vägg/staket runt om. På filmen rider jag på två olika fyrkanter, i slutet har jag hälften av banan utan staket, då rider jag inte exakt korrekt på det rätta spåret, jag försöker uppskatta på ett ungefär vad staketet borde vara om det skulle vara där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar