måndag 22 april 2013

Self-determination theory (SDT)

Self-determination theory, SDT, är en teori som jag har fått ta del av mycket i skolan och jag tycker den är riktigt bra! När jag suttit och funderat så har jag tänkt hur Björk fungerar i relation till den här teorin, vilket jag hade tänkt att skriva om.

Den översätts "själv-bestämmande teori" och den handlar om motivation och beskriver vilka olika typer av kvalité det finns på motivation. På en skala i SDT är den ena sidan motivation som styrs av yttre motiv och motsatsen till det är att motivationen är styrd av autonoma motiv. Kort sagt vill man undvika en yttre motivation och istället styras av en inre motivation som kommer in ifrån en själv, då riktar man sitt beteenden och utför saker som man tycker är roligt och grundar sig på dig själv, ens egen tillfredsställelse av att man utför något.

Jag ska inte gå in på de olika motivationerna mer utan hålla mig till inre motivation, den starkaste och mest hållbara motivationen och min tanke är att relatera den här till Björk.
För hållbar maximala prestation krävs inre motivation - hur gör jag att Björk upplever inre motivation?

De tre komponenter som måste finnas/uppnås för att bära på inre motivation:

- Upplevd kompetens
- Frivillighet, autonomi
- Social tillhörighet

Upplevd kompetens
Själv skulle jag plugga på och göra förberedelser för att uppleva kompetens men jag kan inte riktigt be Björk öppna ridhandboken och lära sig sin utbildning. Här tror jag att jag kan bidra med inre motivation genom att:
- beröm lika med upplevd kompetens, beröm ger jag till Björk genom godis, lång tygel, klapp, mini pauser, gå till en annan plats på ridbanan än den jag precis tränade och gav beröm på.
- Inlärning och träning, få Björk att tydligt förstå rätt och fel. Jag måste skilja på straff och beröm och få Björk att förstå när hon gör rätt. Talar vi samma språk i träningen blir utvecklingen effektivare och Björk gör mer rätt i sitt utförande. Ger jag Björk en positiv förstärkning när hon gör rätt och hon förstår det så vet jag att hon växer som individ, hon känner sig duktig och hon försöker göra rätt igen. Jag måste som tränare bedöma hur högt jag ska lägga svårighetsgraden. Det ska inte vara för lätt alltid men inte för svårt så att det är omöjligt för henne att klara det.
- variera lätt och svårt, inte bara träna på det som Björk har svårt för. Nöter jag på i träningen på samma sak som Björk måste lära sig eller träna på så blir det en negativ upplevelse sett till hennes kompetens. Man ska givetvis träna på det man behöver träna på men att ibland varva övningar som hästen redan kan så att den kan få beröm och känna att den kan något. Det ska varieras med lätta och svåra övningar.


Frivillighet, autonomi
Det är svårt att låta Björk göra som hon vill då det säger emot mitt ledarskap, här är dock några saker som jag gör för att öka chanserna att Björk upplever autonomi:
- lyssna väl på hästen. Man får inte glömma att Björk och jag är ett team, vi är vänner och vi samarbetar. Oftast planerar jag i förväg vad vi ska träna på, dock kommer det dagar ibland som Björk inte känns helt hundra. Att jämföra med mig så skulle det vara att jag verkligen inte orkar gå till gymmet, känner mig kanske lite nere/grinig, har ingen lust och vill bara ligga i soffan och slappa. Jag måste kunna läsa av Björk när det kommer såna dagar och då är det bäst att ta det lugnare den träningen. Det betyder inte att träning går förlorad, snarare tvärt om tycker jag. Hästar kan inte prata och för är det självklart att de har dagar som inte känns bra för dom också. Jag kan inte hålla mitt ledarskap uppe genom att tvinga Björk till något, jag måste mer övertyga henne och låta henne visa vad hon tycker och känner, då tror jag hon ser upp till mig som en bättre ledare.
- hagar och utevistelse. givetvis är stora hagar och utevistelse en stor källa där Björk får göra som hon vill. Hon behöver sina x antal timmar om dagen då hon får vara häst ute och göra som hon vill, ett måste om hon ska må bra.
- "släppa på ledarskapet/nyfikenhet". vet inte vad jag ska kalla den rubriken men jag menar att jag ibland låter Björk göra som hon vill. Jag tror inte att ledarskapet förstörs på det sättet, utan av att jag gör det har andra positiva effekter. Ett exempel på detta är att Björk gärna får gå lös i stallet om jag mockar hennes box eller gör något annat. Då kan hon i lugn och ro utforska sin nyfikenhet och kolla runt och lukta. Jag ser på henne att hon tycker om det och att det påverkar henne positivt psykiskt. Lika så brukar jag ha henne lös när jag borstar och gör i ordning henne för träning. Då får hon inte gå iväg från mig men jag tror det är bra för hennes psyke att hon vet att hon är lös, att hon har alternativet att gå iväg även om hon inte gör det.
- fri tillgång grovfoder. det är svårt att ge fri tillgång till mat till alla hästar, det kan jag inte med Björk. Har de fri tillgång så skapar de en möjlighet till hästarna att frivilligt bestämma hur de vill äta. Jag har lyckats lösa det med Björk att de timmar som hon står inne i boxen så har hon halm i ett hönät att tugga på. Hon gillar inte halmen speciellt mycket men den är nästan tom varje morgon och då vet jag att hon har möjlighet själv att välja hur och när hon vill äta det under natten, hon har tillgång till det hela tiden då i alla fall.





Social kompetens
- kompisar i hagen/flock. Relativt enkelt att tillfredsställa det behovet tycker jag då de är flockdjur. De behöver umgås och rangordna sig med andra hästar för att må bra helt enkelt. Märker tydligt på Björk att hon inte tycker om att vara själv i hagen. Att gå ifrån dom andra och vara själv med mig går bra utan problem men just det att de andra lämnar henne själv tycker hon inte om.
- tid. Tid är något som jag vill lägga på Björk så mycket som möjligt med henne. Står gärna och borstar, kliar, promenerar och står och myser med henne, det vet jag att hon tycker om. Att lägga ner mycket tid på sin häst bygger om relationen och stärker banden avsevärt. Tyvärr vet jag själv att jag har svårt att vara i stallet flera timmar om dagen när jag har både jobb och skolan men dom dagarna jag kan försöker jag kompensera upp det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar