onsdag 23 april 2014

Hästskötare

I samband med ryttareliten så har jag funderat lite på hästskötare på elitnivå. De flesta duktiga ryttare som tävlar mycket har sina hästskötare som gör ALLT, mitt intryck är att ryttaren i princip får hästen färdig i handen när det är dags att rida/tävla. Givetvis kan jag ha fel och så kanske det inte är för alla ryttare.

Hade jag varit på den nivån och tävlat så hade jag velat vara mer involverad tillsammans med min häst som jag tävlar med. För mig ser jag prestationen med min häst som en helhetsbild, jag vill tillbringa tid med min häst utanför sadeln, göra de förberedelser som krävs osv. Samspelet som jag vill åt när jag tävlar/rider gynnas ju om jag redan haft ett samspel från marken när jag tagit hand om och förberett min häst. Detta är min åsikt, sedan kanske jag är för oerfaren för att förstå vad som är rimligt på tävlingar osv men så tycker jag i alla fall.

Sedan förstår jag ju att jag hade såklart inte hunnit med att göra allt på egen hand heller, jag hade behövt hjälp, speciellt om jag skulle tävlat flera hästar. Jag hade haft en hästskötare som gör mycket jobb också men för att prestera bra med min häst som också är en kär vän så hade jag velat göra förberedelserna själv i åtanke att prestera bättre som ett team med min häst.


2 kommentarer:

  1. Jag har också fått den uppfattningen och jag tänker lika som du. Jag vill också ha ett bra samspel och känna min häst från marken för att sedan kunna göra ett bra jobb ihop uppsuttet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur :) kul att vi tänker lika!

      Radera