torsdag 26 juni 2014

Gräsklippar-Jennie

När man har en häst som har haft fång så är sommaren en tid med mycket oro. Kommer alltid till stallet och hoppas innerligt att Björk inte ska ha puls i hovarna eller visa någon symptom för fång. Jag känner mig lite lugnare i år tack vare att vi klarade oss igenom förra sommaren och jag har flera knep för att hålla Björk frisk. Nu efter midsommar så är gräset inte heller lika starkt så det farligaste tiden är förbi kan man säga.

Att Björk fick fång förrförra hösten har gjort att det är extra jobb på somrarna. Många hade kanske tyckt att det bästa är att låta henne gå utan gräs helt men då tror jag Björk bara hade mått sämre. Jag vill att hon ska få vara häst. Det är lite mer rutiner med Björk nu som jag tänkte berätta.

För det första får Björk aldrig gå i en helt ny beteshage med mycket färskt gräs. Hennes kompisar som klarar av att äta mer går alltid en tid först och betar ner det värsta så det inte är lika mycket gräs i hagen när hon kommer dit. I alla beteshagar som vi har på somrarna så har jag gjort en liten hage i hagen till Björk. Där går hon fram för allt när hon kommer till en ny hage. Ny hage=foderbyte, samma sak som att byte hö eller kraftfoder och det ska göras försiktigt så att magen hinner vänja sig med det nya gräset. Så i början växlar jag Björk med hennes lilla hage och den större lite nedbetade hagen. I den lilla hagen kan hon inte äta så mycket och det hjälper också till att hon inte går för snabbt upp i vikt. Ju tjockare Björk blir desto högre är risken för fång. Hon går upp i vikt ändå, det kan jag inte hindra hur mycket jag än tränar henne och ger henne mindre gräs. Men så länge jag har hennes vikt i någorlunda kontroll så är det till hjälp. Tur är att Björk har en bantarkompis så att de kan gå på lite magrare bete ihop och hålla varandra sällskap. De andra hästarna är i en hage bredvid så att alla hästarna går i princip ihop ändå.

Ibland är gräset kraftigt i Björks lilla hage så då får man ta och klippa ner det som jag fick göra förra sommaren. I år har Björk en kompis som "äter upp" det mesta i hennes hage först.
Trimmen får jobba för Björks hälsas skull


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar