fredag 27 juni 2014

Träna utan ryttare

Variation är något som jag förespråkar och jag vill nu lyfta fram positiva effekter i träningen av att inte alltid träna hästen från dess rygg. Att träna hästen allsidigt ger en mer hållbar och skadefri häst och även en mer motiverad häst till träningen. Det finns så många olika sätt att träna hästen på, träningssätten är egentligen ingen begränsning till en allsidig träning.

Upplever jag en häst som presterar sämre, tex i Björks fall att hon inte är liksidig eller spänd i nacken, så tar jag på mig det. Jag anser att det är vi ryttare som skapar skador och liknande och mycket har att göra med att vi sitter på ryggen och inverkar på fel sätt. Jag tror att detta kan minimeras, att vi påverkar hästarna negativt genom att träna dom från marken också. Jag menar inte att vi inte ska rida våra hästar och att vi enbart skadar dom genom ridningen, att vi rider hästarna gör att dom byggs upp och förbättras också, givetvis. Dock tror jag att det bara är positivt att hästarna ibland får tränas och arbetas utan oss ryttare på ryggen.

Alternativen att träna utan att rida är många tycker jag, här är några idéer som jag kom på:
longera
tömköra
löslongera
arbeta från marken i träns eller grimma+grimskaft
löshoppa
longera+hoppning
handhästridning
promenera i skog och mark
simträna (något svårare)
cykla med hästen

Björk brukar sträcka på sig ordentligt när hon får springa av sig på banan, kanske inte den mest lösgörande formen men tror ändå att kroppen blir smidigare av att få sträcka ut på sig ordentligt. dessutom tycker jag Björk ser glad ut när hon får springa av sig och söt är hon dessutom!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar