måndag 13 oktober 2014

Variera tempo och form

Träningen med sin häst kan ibland kännas lite enformig och tjatig ibland, som att man jämt gör samma sak. Lite så är det, det gäller att repetera och repetera för att lära in rätt rörelser. Dock är det väldigt lätt hänt att man fastnar i samma moment så att det blir monotont under ett träningspass. Sedan ska man inte variera träningen för mycket under ett och samma pass, det förvirrar bara hästen.

De grunder som jag tycker man ska variera sig under ett pass är tempot och formen, klarar man att behärska och reglera det utan problem så sitter en stor del av grundarbetet anser jag. Det är viktigt att inte fastna varv på varv i samma rörelse utan utan att i så fall göra tempoväxlingar regelbundet så att det sitter och att man kan kontrollera hästens form, att länga och korta den på kommando. Att reglera formen och tempot direkt på kommando är inte alltid lika enkelt som det kan låta, därav viktigheten att träna på det mycket. Grundarbete och åter grundarbete.





Här sätter jag för stunden lite mer krav på Björk och vill korta hennes form, vilket inte alltid blir bra direkt, här reagerar hon först genom att krulla ihop nacken för mycket och hamnar bakom lodplan. här behöver hon ta min skänkel bättre

Här är hon också mer samlad och formen bättre, nosen inte lika ihop krullad, duktig Björk!

Länga tempot för några steg, nosen lite för långt bakom lod i början...
... jag får arbeta igenom min drivande skänkel bättre och formen blir bättre, bra!

Kortare tempo och kortare Björk, här i början på undan för höger skänkel



en lång och fin Björk som sträcker ut sig ordentligt

...och sedan länga tempot lite igen, här i en kanonbra form för att vara Björk, hellre lite öppen form när trycket ökas då hon har en tendens att kura ihop sig då

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar