lördag 18 april 2015

Björks temperament

Av alla de hästar som jag stött på i mitt liv och som jag har bekantat mig med i alla möjliga olika situationer, så måste jag ändå säga att Björk sticker ut lite mer i mängden med sin personlighet än andra hästar. Hon är nog den mest känsliga islandshästen som jag stött på och på så sätt kanske inte så vanlig som islandshäst. Personlighetsmässigt är hon är nog långt ifrån så som många tror att den islandshäst är i sättet. Eller egentligen är hon inte det, Björk är hur cool och lugn som helst i alla situationer egentligen men samtidigt väldigt känslig för människor och situationer som hon inte känner trygghet. Ofta är det situationer som andra hästar inte reagerar alls på, tex nya människor som hon inte träffat förut kan vara en sak som Björk är känslig för men som inte är vanligt hos andra hästar men samtidigt är hon helt okomplicerad att lasta och ha på nya platser, då är hon helt orädd oavsett vad. Jag har fått höra från Björks uppfödare att Björks mamma har liknande temperament, så jag tror att en del av hennes personlighet ligger i generna. Denna känslighet som Björk har är något som jag ser positivt hos Björk (även om det kan vara besvärligt när inte vem som helst kan fånga henne i hagen), för att ha en sådan hästs förtroende är en oslagbar upplevelse när det kommer till kommunikation och samspel. En sådan häst ger verkligen allt och precis så känner jag med Björk, hon ger verkligen allt av sig själv och lite till.

Björk har ännu en likhet med sin mor, båda är svartskäckar, lika så Björks far.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar