måndag 20 april 2015

Stallrutiner

Jag brukar alltid följa samma rutiner och ordning när jag är i stallet varje dag, t ex så tycker jag att det känns bäst att ha mockat före jag tränar Björk. Det tycker jag funkar bäst för mig. Jag har tänket att jag tar allt med Björk sist, då vet jag hur mycket tid jag har på mig/kvar med henne om jag skulle behöva passa någon tid. Tar det bästa till sist, Björk! Denna ordningen brukar jag göra sakerna i:

1. Byter om, har alla mina stallkläder i stallet då vi verken har plats i vår lägenhet+ att Denny är allergisk.
2. Mockar Björks box
3. Fyller höpåsar
4. Byter vatten i boxen, Björk har vattenhink.
5. Björk äter bara lite kraftpellets för att täcka vitamin- och mineralbehovet, det får hon en gång om dagen vid insläpp så det lägger jag i krubban.
6. Tar fram Björks utrustning till hennes plats i stallgången, sadel, träns, min hjälm, ryktväska m.m
7. Hämtar Björk i hagen och antingen fyller jag på vatten i hagen innan eller efter träningen om det behövs i samband med in eller ut. Vi har inte så långa vattenslangar som går till hagen utan vi fyller vattendunkar som vi kör med skottkärra.
8. Rykt och förberedelser inför träning. Nu när jag börjar gräsvänja Björk så får hon stå och äta gräs under tiden som jag borstar, ibland innan men oftast efter träningen.
9. Träning
10. Rykt och godis samt putsa av utrustning och stretcha Björk, dock inte varje dag. Beroende på vilken tid jag är i stallet så går hon ut eller in kvar inne för natten. Nu när det är ljust så länge så går hon oftast ut igen då jag brukar vara i stallet efter jobbet.

Min bästa kompis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar