måndag 22 juni 2015

Konditionsträning kombinerat lösgörande

Min lilla Björk går inte på hiskligt mycket bete nu men hon är för tjock ändå, för tjock för att vara juni månad då hon har en lång betestid kvar innan gräset försvinner (med andra ord kommer hon inte bli smalare). Så jag måste helt enkelt trappa upp intensiteten på vår träning lite mera, mer konditionspass som ökar hennes förbränning. I dagsläget märker jag att hon blir snabbare ansträngd just för att hon har blivit tyngre så att fysträna henne mer är behövligt, så får det bli!

Tidigare när jag konditionstränat så har jag i princip låtit Björk få springa fritt i galopp i en friare form men nu känner jag att vi behöver förbättra galoppen som gångart dessutom så därför ställde jag lite högre krav i galoppen idag. Så lite styrketräning kan det också ha blivit när jag kortat ihop henne lite och galopperat på mindre volt, bra träning för inner bakben, samt i tempoväxlingarna att öka på och ta tillbaka henne.

Tyckte övningen funkade bra på Björk. Hon blev snabbt mer genomsläpplig tack vare de mindre volterna. Den här gången gjorde jag lika mycket i vadare varv, dock är Björk inte helt liksidig så att nästa gång tar jag ev lite mer av det varvet hon har svårare i. Eftersom Björk inte blivit konditionstränad på ganska länge så körde jag inte på allt för länge utan skritt paus. Pauserna går att minska i mängd och tillfällen efter hand hon orkar mer.

Att tänka på:
- var noga att få igenom böjning och förhållning i övningarna
- tydliga temposkillnader
- intensiteten ska vara tuff men inte över hästens förmåga, som ägare vet man sin häst bäst själv när det är dags för skrittpaus
- skritta av länge och få ner puls ordentligt
- gärna duscha/kyla hästen efteråt för snabbare återhämtning

Demonstrerar hur jag red i vänster varv. Har numrerat ordningen för ridvägen. 1. stora volten i relativt kort galopp, 2. in på mindre volt, ca 10 m i samlad galopp (i mitt fall så gott det går), 3. ut på storvolten igen, 4. ut på långsidan och då lägger jag upp tempot lite och tar tillbaka innan hörnet, 5 storvolt igen och samma som 1-4.


Ingen galoppbild men en demobild vilken av Björk muskler som fått jobba, bakbenen, både från mindre volten och tempoväxlingarna i galopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar