onsdag 23 september 2015

Grundförutsättningar för framgångsrik prestation

I min filosofi så anser jag att det finns vissa grundförutsättningar för att prestera framgångsrikt ihop med sin häst. Att prestera framgångsrikt menar jag att man presterar i nivå med sin maximala förmåga, en tillstånd av mästerlighet, när det är så bra det kan bli helt enkelt. Detta ska även vara hållbart långsiktigt.

Tänker därför här nämna en del av de förutsättningar som jag tycker är viktiga. Det finns såklart massor av saker som krävs för en framgångsrik prestation men jag anser att vissa saker faktorer inte har någon betydelse om det inte finns en grund att bygga vidare på.

Relationen mellan häst och ryttare tror jag är oerhört viktig. Man ska ses som ett team ihop med sin kollega/häst/vän. Att se sin häst som vän är något jag vill trycka på, det är inte en anställd som du ska besitta makt över. Hur väl en relation är beror på flera faktorer. Relationen och hur hästen agerar blir en spegelbild av det du ger till hästen.

Förtroende och respekt som är ömsesidigt. Du som ryttare ska respektera din häst. Tycker det är så vanligt att fokuset är på att respekten ska endast komma från hästen. Läs och lyssna på din häst, hur mår den för dagens träning? varför reagerar den och beter sig som den gör? Infinner sig rädsla i något moment tycker jag att man ska ha empati för sin häst, inte dumförklara den utan möta den så som du hade velat bli bemött. Om hästen ska ställa upp helhjärtat på det du ber den om, inte kommer den göra det om den inte litar på dig. Så ställ upp för hästen så som du vill att den ska ställa upp för dig.

Kommunikation mellan häst och ryttare. Förståelse är en förutsättning för utveckling i hästens utbildning. Missförstånd är en vanlig källa till stop eller hinder i utvecklingen. Inlärningsspråket ska vara tydligt. Hästen ska veta när den gör rätt eller fel. Som ryttare tycker jag man har till fördel om man är konsekvent men lugn i sitt tillmötesgående. Jag själv utgår från Kyras inlärningsteori med straff och beröm som komponenter för inlärning. Straff är inverkan och beröm är passivitet/att inte inverka. ex jag lägger på tryck-om hästen inte går undan bibehåller jag trycket-går hästen undan så tar jag bort trycket.

Alltså, sammanfattningsvis så anser att jag att en god relation och en bra kommunikation är förutsättningar för att prestera bra. Utan det blir det desto svårare utvecklas ihop.


Promenad med mina fina tjejer, kvalitetstid! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar