onsdag 9 september 2015

Inspireras av hockeyspelarnas fysträning



Kommer ni ihåg min hockeytröja som jag red i? Henrik Zetterberg, här är ett klipp på när han tränar utanför isen med sin fystränare som jag tycker vi ryttare ska inspireras av.

Alla idrottare oavsett idrott tränar inte enbart specifikt på sin gren, utan lägger ner mycket timmar på gym för att förbättra sin "specifika" prestation. Detta tycker jag att ryttare borde bli bättre på. Många ryttare tränar enbart i sadeln, hade vi fystränat mer utanför stallet så är jag säker på att många ryttare hade ridit ännu bättre.

Många av dessa övningar har vi ryttare också nytta av. För hockeyspelare är det också viktigt att ha en stark bål, vara rörlig och kunna koordinera kroppen väl, precis som vi.

Sätes- och bålövningarna tycker jag är jättebra, de använder inte så många redskap vilket gör att du måste öva upp din balans och kontroll av hela kroppen vilket gör att även småmuskler i hela kroppen får arbeta och parera upp kroppen i rörelsemomentet, vilket man inte annars kommer åt att träna så lätt, dessa har vi ryttare verkligen nytta av! De gör även övningar som kräver en viss rörlighet vilket vi ryttare måste vara när vi rider, en stel sits och inverkar för över en likvärdig rörelse till hästen.

Något jag gärna hade införskaffat hemma är banden med handtagen som man fäster i taket, ett riktigt ryttarredskap som tränar mycket bål, kontroll, balans och koordination.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar