lördag 12 september 2015

Medvetenhet

Inom coaching talar man om begreppet medvetenhet. Medvetenhet är grund för att kunna kartlägga och bedöma ens position/prestation och på sätt lägga upp en strategisk plan för att nå ett mål. Ett exempel kan vara "hur är jag och min hästs prestation i skänkelvikningar? - åt ena varvet sitter jag över för dåligt i sadeln, tappar bjudning och ena bogen vill lätt sticka ut för mycket."

Det handlar om att bli medveten om vad som ständigt sker. Hur är min sits, överkropp, nu? vad är bra? vad är mindre bra? Är man aldrig medveten om ens styrkor och svagheter så blir det svårare att veta vad man behöver träna på.

Att slå på "medvetenhets-knappen" är bra att göra när du rider men även vid större perspektiv, att se en helhet, som hur har prestationen sett ut den senaste månaden, halvåret, året? Medvetenhet är bra att applicera på alla tidsperspektiv.

Genom att vara medveten om sin prestation kan du effektivisera träningen. Träna på det som har högst prioritet, det som du och din häst har svårast för. Man utvecklas inte lika snabbt om de inte tränar aktivt på svagheten. Ett annat exempel kan vara  att du behöver träna på nedtagningar i tempo och har tränat på det så att det funkar- ja då behöver du inte lägga lika stort fokus på det längre om de har lärt dig det, det är onödig tid som kunde gå till annat.



Ett tips under ridpasset kan vara att ställa frågor till sig själv för att öka medvetenheten, ex "hur är formen på min häst nu?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar