söndag 27 september 2015

Tankar om kretsloppet

Jag blev lite förvånad över min dagsform och tid på kretsloppet, jag trodde inte det skulle gå så bra. Anledningen till det var för att jag faktiskt inte hade löptränat så mycket som jag hade tänkte och för att jag var förkyld innan. Dock har jag analyserat och tror jag vet vilka faktorer som bidrog till resultatet.

Variation och backträning
Kanske inte så mycket löpträning men jag gjorde ändå några pass med intervaller på både plan mark men även backintervalker. Dessutom har jag distanstränat i allmänt backig miljö. När jag sprang i backarna under loppet så kändes det som att alla sinkade uppför och jag flög upp för backarna. Backarna var inget jobbigt moment för mig då jag tränat i backar när jag väl tränat. I slutet hade jag också krafter kvar så att jag kunde spurta, sprang 20km/h såg jag på nätet sedan. Kretsloppet är en väldigt snäll bana om man jämför med jag var van vid helt enkelt.

Uppvärmning
Min uppvärmning blev väldigt bra. Vi promenerade hemifrån raskt tempo och jag stretchade hela kroppen väl, sprang alltså inte så mycket innan. Vid start kände jag mig mjuk, smidig, varm och med god energi kvar i kroppen.

Mentalt fokus
Självförtroendet kändes bra, eller det växte när loppet startade rättare sagt för att jag kände att jag kunde springa om de flesta utan att känna mig speciellt ansträngd. Musiken på högsta volym och boostande tankar gjorde mig tävlingsinriktad att nu jäklar kör jag! Sprang med solbrillor på och det hjälpte mig att hålla fokus och komma in i bubblan. I allmänhet under loppet tänkte jag på min andning och hållning, det kan stjälpa en annars om det inte är bra.

Kost
Åt en ordentlig frukost ganska sen morgon och sedan åt jag faktiskt inget mer, ville inte riskera att få håll samt att jag brukar springa med det matintaget och timmarna efter. Jag tog en energidryck 20min innan start och det kickade igång adrenalinet bra tror jag, kändes bra. Koffein brukar ju ha psykologisk positiv effekt på mig också så det hjälpte säkert till den mentala biten också. Dagarna innan hade jag tänkt på att dricks mycket vatten för att hålla en bra balans i kroppen, viktigt när man springer långt. Tog en vätskeersättning på morgonen också, vätske och salt nivån i kroppen kunde nog inte vara bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar