söndag 26 augusti 2012

Uppvärmning (inlägg från mars, gamla bloggen)


Jag vill poängtera om betydelsen för en bra uppvärmning. Uppvärmningen är trotts allt grunden och början för varje träningspass du utför med din häst. Den kan asvevärt påverka utfallet för din utbildning och träning av både positivt och negativt. En optimal uppvärmning för din häst gynnar erat fortsatta arbete under träningspasset. Har uppvärmningen en effektiv påverkan på hästen kan du bättre fokusera på vad du vill arbeta och utveckla i resten av passet istället för att fortsätta böka med delar från uppvärmningen som inte går igenom hästen.
Den optimala uppvärmningen skiljer sig från häst till häst beroende på dess karaktär. Vissa hästar behöver längre lugnare uppvärmningar för att komma i en sinnesstämningn för att prestera bäst medans andra kan behöva mer energi och aktivitet en kortare stund för att bli allerta och lyhörda. Dock är principerna för vad en uppvärmninen bör innehålla likartade. De innehåller samma typer av moment. När jag värmer upp Björk ser det ut på följande:
- ca 5 min skritt på längre tyglar. Viktigt att de får gå i en kravlösform och sträcka på sig för att komma igång i kroppen. Ibland leder jag Björk i början, på det sättet blir även jag varm.
- ca 5-10 min lösgörande arbete i skritt. Här kan du fritt välja vad för slags övningar du vill göra. Jag rekomenderar volter och att även lägga till någon form av sidvertsrörelser. Båda varven. Jag vill att Björk ska bli mjuk och gymnastiseras därför rider jag henne i en längre lägre form.
- 5-10 min lösgörande i främst trav, även galopp. Jag vill även här att hon ska sträcka ut ryggen och jobba på böjda spår. Fastna dock inte i samma rörelser, tex bryt från volten och rid något varv på 4-kanten. Känner jag att Björk går bra i en längre form kan jag börja plocka upp henne och som smått kräva mer bärighet.



Fokus på:
Struktur och plan. Innan du börjar rida ska du ha en struktur och plan över vad och hur du ska rida så att du anpassar din uppvärmning efter dagens träning/mål.

~ Dagsläget. dock ska du inte stirra dig blind på uppgiften utan se till dagsläget. Vad är bristerna idag? Vad behöver jag öva på? tex om din plan var att jobba med galoppfattningar men just idag är din häst väldigt pigg och hon/han springer iväg i galoppen och stressar. Då är det bättre om du arbetar med övergångar skritt trav i långsamt tempo för att få hästen harmonisk och lugn igen.

Ta tid på dig. Tänka på att uppvärmningen (och den vardagliga träningen) inte ska vara något showmoment som ska se fint ut när någon kollar på dig. Tränar du så ska du träna på det du behöver träna på och göra det. Ibland kan det ta väldigt mycket längre tid att få hästen att i rätt tempo och form men du har inte brottom, låt det ta tid! Det är okej att bryta från planen då.

Lätt och svårt. Ibland vill man bara öva på det hästen har svårt för men det är viktigt, speciellt i uppvärmningen att det innehåller något den är bra på också så den känner att den lyckas och gör rätt så. På så sätt växer hästens självförtroende och den tycker det är roligt att arbeta.

Precision. Var nog med dina ridvägar och slarva inte! Är du noga med exakt ridspår från början får du hästen mycket bättre mellan hjälperna och du slipper jobba och tjata om det sedan när du ska träna på huvuduppgiften. Brist på kontroll gynnar ingen träning.

Sidvertrörelser. Någon form av sidvertrörelser i uppvärmningen bör finnas med. Det hjälper er så mycket.

Spårbyte. Hästen blir lätt uttråkad om du rider varv på varv på samma volt hela tiden, rid andra ridvägar också. Träningen ska vara varierande och du och din häst blir mycket duktigare om ni kan rida lika bra vart på ridbanan ni är.

Tempoväxlingar. Variera i ditt tempo. Hästen ska lyssna och du ska kunna kontrollera den vart du än rider och i vilket tempo. Klarar du att lätt göra tempoväxlingar i dina gångarter har du en väldigt lyhörd häst.

Minipauser. Jag lägger alltid in korta små pauser med Björk när hon gjort rätt och varit duktig, under hela träningspasset. Det är hennes belöning och på det sättet förstår hon att hon gjort rätt. Jag märker jättestor skillnad om jag inte gör det. Speciellt när jag lär in något nytt är det extra noga och det kortar ner inlärningstiden något betydligt. Det handlar bara om att få längre tyglar under en minut, klappar, röst/beröm och att jag ofta förflyttar mig från platsen som hon gjorde rätt på en bit, ex bryter av voltspåret.


// Jennie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar