tisdag 28 augusti 2012

Verklighetsperspektiv - utsortering av högre kompetens?

Det är ofta som jag kan gå och fundera på livet, vad ens syfte är i livet, vad man ska livnära sig på och hur man ska uppnå sina mål. Kort sagt vad man vill uppnå med livet.
Alla har vi drömmar av någon form och för många handlar det nog om karriär och att uppnå en viss nivå av prestation.
Det finns många sätt att ta sig till en punkt men vilket sätt ska man välja och vad är det bästa?
För ett tag sedan kom vi in på det i skolan under en föreläsning. Varför går jag och mina klasskamrater Sports Coaching? Jo givetvis vill vi bli professionella ledare inom olika inriktningar av idrott/träning. Då ställer jag mig frågan, har vi då valt rätt väg, genom universitetskompetens och kandidat examen? Jag själv vill påstå att det är absolut är rätt, universitetet ger oss möjlighet att ta oss så långt som vi vill. Dock finns det ett MEN. Jag måste vara realistisk och se ur ett verklighetsperspektiv. Är detta sanningen, att examinerade högskolestudenter är högst på platån av sina karriärers drömmar? Det är detta jag är rädd för att jag inte kan se över allt.
Universitetet och högskolan har sina konkurrenter som jag tror tar tar guldbitarna på karriärs hyllan.
Dessa konkurrenter är "kom och gå en 2veckors kurs så är du elittränare!" Dessa så kallade mikro utbildningar ökar i popularitet och förstör marknaden. Man inte kan studera i två veckor och sedan vara en fullfjädrad elittränare. Hur trovärdig är man som tränare då? Kan vem som helst bli tränare?
För mig låter det självklart att tre års utbildning bakom sig ska gå före i kön framför en på två veckor.
Det är vi själva som formar samhället till det vad de är, det är vi kandidat examinerade som måste visa och marknadsföra oss bättre. Men hur ska man ändra på att det inte krävs utbildning och erfarenhet till de arbeten som är lämpade för oss? Svår fråga men det är vi ALLA som behöver ändra på det.
En liknade diskussion är hästmarknaden och dess dåliga svarta lön. Ska det bli någon ändring på det dåliga betalda hästyrket så räcker det inte att en person sätter ner foten och ställer krav utan ALLA. Det är vi som formar verkligheten!

Värdesätt och håll kvar de med högra kompetens för de kommer behövas!


Bilden har egentligen inget med ämnet att göra (mina anteckningar från skolan) 
Rör inte ämnet

Rör inte ämnet

Rör inte ämnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar