onsdag 27 februari 2013

Musik som motivation

Tror många säkert har varit med om känslan när man känner sig lite slö, orkeslös och motiverad men så hör man plötsligt en låt som man tycker om och så känner man sig genast mycket piggare och gladare. Det är inte så konstigt för musik påverkar våra mentala sinnesstämning. T ex så känner man sig avslappnad om man lyssnar på lugn musik och det är lika dant fast motsatt effekt med upptempo-låtar.

Det är olika för alla vad man motiveras av och blir taggad av, det känner man själv. Ett bra tips är att ha en spelningslista med massa av ens favoritlåtar som man kan ta fram och lyssna på när man behöver extra energi och motivation.
Musik kan även få fram självförtroende och göra att man presterar bättre. Ska du fysträna själv och exempelvis slå en löpartid så kan man ex peppas av snabba och mer "aggressiva" låtar som får fram lite tuff attityd och tävlingsinstinkt.
Ska du tävla med din häst så kan en låt hjälpa dig på banan att bli taggad och fokuserad på uppgiften så att du rider bättre.

Jag har en låt som får mig riktigt taggad och motiverad att nå mina mål. Jag blir träning- och tävlingssugen med Björk och när jag hör låten kan jag visualisera framför mig hur mina drömmar ser ut, riktigt härlig känsla!

Förutom att jag ser mina drömmar och mål framför mig när jag hör den här låten så kommer jag också och tänka på islandshäst sm för väldigt många år sedan. På granngården där jag lärde mig rida så spelade vi upp flertal gånger en film från islandshäst sm i studiesyfte att lära oss och se gångarterna och då är den här låten med. Så för att varna er, låten är inte direkt ny...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar