torsdag 30 maj 2013

Utan stigbyglar

Jag rider relativt regelbundet utan stigbyglar på Björk och det är något jag kan rekommendera varmt!

I min ridning drar jag lätt "upp" mina ben, kommer inte ner helt i sadeln helt och mina hälar åker upp. Genom att rida utan stigbyglar så kan jag inte fuska med min sits och känslan i ridningen blir avsevärt bättre.

Dock är det jobbigare fysiskt att rida utan stigbyglar, men antar att det är ett tecken på att jag inte anstränger mig tillräckligt i min ridning annars. Sist hade jag bra träningsvärk dagen efter, då är det ett tecken för mig att det var för länge sedan jag red utan stigbyglar sist haha.

En väldigt bra effekt som jag mer får av att rida utan stigbyglar är att dagen efter jag rider, då med stigbyglar, så sitter den bra känslan i sitsen kvar och min sits/ridning blir bättre. Även en annan sak är att Björk blir lugnare när jag rider utan stigbyglar. Så om hon skulle skynda sig/ha bråttom vi en träning så tar jag ibland bort stigbyglarna så blir hon lugnare och jag kommer åt henne bättre med skänklarna.



Får ofta en bättre samling på Björk utan stigbyglar då jag aktiverar mina skänklar mer och "rider mindre" med händerna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar