torsdag 20 juni 2013

Maskiner vs fria vikter

Skrev i ett tidigare inlägg att jag tränar styrka på maskiner nu i början av min träning. Det finns både för och nackdelar med att träna med maskiner, fria vikter och med egna kroppen.

Anledningen till att jag tränar styrka med maskiner är för att jag har tappat mycket av min styrkeförmåga och har inte tränat på länge. Maskinerna hjälper mig på det sättet att det minskar risken att jag utför styrkerörelsen fel nu när jag inte är så stark, vilket i så fall kan resultera i att jag bygger "fel" muskler eller blir snebyggd. Maskinerna hjälper mig lära in rätt rörelsemönster så att jag sedan utan maskinerna utför styrkerörelser korrekt.

I mitt fall kommer jag, när jag byggt upp mer styrka, börja med styrkeövningar med egna kroppen. De övningar ställer lite mer krav, svårighetsgraden höjs och man aktiverar fler muskelgrupper. Nackdelen med att inte träna med maskiner är att man inte kan reglera motståndet/vikten som på en maskin där man kan öka motståndet mycket mer.

Maskiner
Fria vikter / med egna kroppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar