lördag 22 juni 2013

Uppvärmning, lång och låg form

När jag värmer upp Björk brukar jag göra det på relativt samma sätt varje gång. Jag har i vart fall samma syfte med uppvärmningen inför alla träningspass.

För att få Björk varm, lösgjord och redo inför för träningens mål och krav, så rider jag henne i lägre form i träningspassets början. Detta för att hon ska höja sig rygg, bli lösgjord och sträcka ut sig så att jag sedan kan höja hennes samling. Så värmer jag alltid upp och det är även så jag avslutar varje pass. Genom att värma upp henne lång och låg stämmer jag av grunderna, hennes takt, tempo och lösgjordhet. Har jag inte dessa grunder så försvårar det arbetet i träningens huvuddel. Även när jag tränar högre samling så varierar jag under passets gång Björks form så att hon i mellan åt får sträcka ut sig mellan samlingen. Att rida konstant i kort samlad form gör jag sällan, tycker det har en negativ effekt på Björks utveckling om hon inte får sträcka ut sig i mellan åt, då hon inte är så långt kommen i utbildningen än.

Givetvis är det inte bra att rida för mycket i lång och låg form. Vilken ensidig träningsrörelse som helst är inte hälsosamt i det långa loppet. När hästen kan bära sig i lång och låg form är nästa steg att öka samlingen och fördela hästens vikt mer till bakbenen.

I min utbildning fick jag noga lära mig arbetet och viktigheten av att rida lång och låg i början av varje pass och dessutom i den yngre hästens utbildning, vilket är väldigt nyttigt att kunna!

Uppsuttet eller från marken?

Ja ibland gör jag till och med så att jag börjar värma upp Björk från marken och går bredvid henne med sadel och träns. Då får hon gå i lång och låg form utan mig på ryggen. Positiv effekt som det får på Björk är att hon blir mer lugnare psykiskt och hon slappnar av mer vilket ibland kan behövas då hon kan vara lite för pigg.

En till positiv effekt att börja värma upp avsuttet är att även jag blir uppvärmd på samma gång så att jag kan prestera bättre!


Här sträcker hon ut sig fint och trampar igenom väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar