fredag 30 augusti 2013

Tävling, inlärning program

Jag är ju ny inom dressyren när det kommer till tävlande. Jag och Björk har precis startat med tävlande över lag lite försiktigt och det kommer bli två mindre tävlingar i höst för att vi ska bekanta oss i detta nya. Jag tycker det är riktigt kul och jag hoppas Björk tycker det också!

I och med att jag är "nybörjare" så var det inte så länge sedan jag ens visste vad benämningarna c:1, b:1, a:1, medelsvår osv betydde. Det har jag relativ koll på nu men har inte haft den blekaste om vilka moment som de olika programmen innehåller. När jag skulle starta lätt c:1 +b:1 i våras så var det som att lära in något helt främmande vilket krävs lite tid för att lära in.

Nu vågar jag säga att jag har koll på lc:1 och lb:1 men repeterar fortfarande fram till min och Björks tävling i höst för att jag vill att det ska sitta som berget i minnet. Eftersom jag vet att jag lätt blir nervös vid tävlande situationer så måste jag ha extra koll på det så jag inte glömmer av programmet när jag blir nervös.

Jag tänkte därför ge lite tips som kan vara till användning vid inlärning av program.


  • Repetera
    Repetera om och om igen är det som krävs för att man ska komma ihåg något nytt, att lära det sig så pass bra att man kommer ihåg programmet i långtidsminnet istället för i korttidsminnet. Detta ska man inte göra dagen innan man ska tävla, då ska det sitta i ryggmärgen. Börja repetera i god tid och ju fler gånger du repeterar desto längre kan du låta det gå mellan repetitionerna.
  • Skriv och rita/måla
    Jag har själv lättare för att lära in något när jag skriver ner eller målar saker med färger och symboler. När jag då repeterar i mitt huvud förknippar jag programmet med färger eller symboler.
  • Aktiv/praktisk inlärning
    sätt upp en förminskad dressyrbana hemma i vardagsrummet och gå programmet i minskad skala. Att göra något praktiskt är för vissa effektivare inlärning.
  • Observera/visuell inlärning
    Titta på någon som rider programmet för att se hur det ser ut. Det går även att filma och spela upp det för att repetera och lära in.
  • Visualisera
    Spela upp hur du rider programmet inuti ditt huvud och föreställ dig hur det ser ut, bokstäver staket m.m. Bäst funkar det om du blundar och inte gör något, ex ligger i sängen så att du är fokuserad på att repetera programmet. Detta funkar väldigt bra för mig när jag repeterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar