söndag 4 maj 2014

Träckprov

Tyvärr så tror jag Björk har genetiskt lättare för att få mask, hon har nästan alltid haft mask vid träckproverna. Förra året hade alla i hagen ganska mycket, då förstår jag att hon också har. I år hade hennes kompisar knappt något, bara ena unghästen (vilket inte är så konstigt) men Björk hade ganska mycket, hur kan det komma sig? de utfodras och vistas på samma ytor.

Tror att hagarnas hygien har största påverkan såklart men jag börjar tro att de har genetiskt att göra också, hur mottaglig man är för parasiter. När Björk var yngre så har jag även förståelse för att åldern påverkar ens mottaglighet men nu blir Björk 9 i sommar så tycker inte att hon är i den yngre kategorin längre.

Min underbara lilla lortfia, du är omtyckt av alla, även av parasiter verkar det som...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar