torsdag 25 september 2014

Plugga sig till att rida?

Funderade om teori och kunskap om ridning och ställde frågan till mig själv om det är möjligt att "plugga" sig till att kunna rida bra och utveckla sin ridning.

Jag anser att man kan teoretisk plugga sig till att rida bättre. Detta tror jag på därför att jag anser att man måste förstå vad, varför, hur av ridning teoretisk för att vara kapabel att utföra det fysiskt. Med det menar jag att man måste ha kunskapen och medvetenheten av en prestation för att utvecklas inom det. En väldigt bra utförd prestation bygger på givetvis korrekt utförande fysiskt men det bygger i sin tur på korrekt utförande psykiskt, att man upplever kontroll och medvetenhet av det man gör med sin kropp som styrs av det mentala.

Det är till en stor fördel om man "pluggar" på om ex en ridövning så att man kan spela upp den i sitt huvud hur man utför den, då främjar det "muskelminnet" som utför själva övningen i praktiken sen. Sedan tycker jag det är oerhört viktigt att ha en helhetsbild om vad man håller på med i ridningen, veta vad det har för konsekvenser på både kort och lång sikt och varför man gör det. Tycker kunskap även är viktigt för att bedöma sig själv rätt, veta vad man gör rätt och vad man kan bli bättre på i ridningen. medvetenhet är a och o, speciellt eftersom man oftast tränar utan sin tränare. Kunskap är ändå på något sätt nyckeln till framgång. Så sammanfattningsvis förespråkar jag att man ägnar sig åt ridsport lika mycket teoretiskt som praktiskt, läs böcker, artiklar m.m. En av mina favoritböcker inom ridning är ridhandböckerna och kyras böcker, det är ridsportens biblar det, de har hjälpt mig mycket!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar