söndag 21 september 2014

Varierad träning

Jag försöker träna Björk så allsidigt som möjligt och det gör jag av flera anledningar. Främst så blir hon mer hållbar om jag tränar henne allsidigt, vilket gör att risken för belastningsskador är mindre. Hon får även en ökad prestation genom att hon får upptränat olika muskler och tekniker efter det hon utsätts för, vilket gör henne mer vältränad. Ännu en anledning att träna allsidigt är för Björks psykiska hälsa, ju mer jag varierar träningen desto roligare blir träningen och Björk tröttnar inte lika snabbt vilket gör att hon har mer motivation och glädje till träningen.

Jag anser att det i princip fantasin som hindrar en träna allsidigt, och även om det jag gör på bilderna inte är ett träningspass som tränar kondition och muskelstyrka så är även det bra träning på ett annat sätt, att Björk får vara lyhörd på mitt kroppsspråk, samspel och dessutom bli lösgjord av ställning, böjning och sidvärtsövningar. Var och ett träningspass har sin fördel.

Bilderna är från i somras när jag satte igång Björk efter en viloperiod. Började med lugna och kortare pass för att succesivt trappa upp träningen. Detta var perfekt för att få henne lösgjord i både skritt, trav och tölt. Såna här pass varvar jag även i mellan hårdare fysiska träningspass. Jag tycker inte att man alltid måste träna uppsuttet för att få träningen effektiv.

Om ni undrar hur bilderna är tagna så är det med Dennys gopro med en förlängd arm. Själv hade jag kanske inte bästa klädvalet för att ta bilder underifrån men tar med dem i träningssyfte.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar