torsdag 27 november 2014

Alltid rida med en innersida

Något som jag försöker tänka på är att inte fastna med Björk rak allt för mycket när jag rider på raka spår, det är lätt hänt att fastna i samma moment. Speciellt när jag rider ut så försöker jag alltid utnyttja minsta lilla kurva av vägen/spåret och även fastän spåret allt är kraftigt böjt så böjer jag även mer än spåret.

Jag uppnår en mer ridbarhet med Björk om jag faktiskt så lite som tänker att jag rider med en innersida, ställande tygeltag med en innerskänkel mot en stadig yttertygel. Det behöver inte alls vara mycket allt men att ha det tänket på raka spår så höjs ridbarheten tycker jag. Är givetvis inte för att man ska nöta på ställd eller böjd i flera kilometers ridning, utan några meter så rider man med "innersida-tänk" sedan lite rakställd och sedan lite ställd åt andra hållet. En nyckel till ridbarhet är att variera och repetera de grundläggande momenten under varje träning, att kunna reglera hästen inom grunderna skapar ridbarhet helt enkelt. Tänk på det nästa gång du tränar och tycker det känns lite sysslolöst, ex vid uteritt, det finns alltid något att träna på, så som ställning, böjning, öppna, sluta eller sidvärts. Det är sällan det alltid fungerar klockrent i alla tempon och gångarter.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar