lördag 20 juni 2015

Mjuka bommar

Stallet har köpt in en annan typ av bommar för ett tag sedan, som nämligen är gjorda av ett mjukt material (skumgummi?) och klädda i sånt vattenavvisande material som såna här stora mjuka mattor man kunde slänga sig i på idrottslektionerna i skolan (vet inte vad det heter).

Har inte testat dom tidigare men tog tag i det nu. Fördelen med dom är helt klart att det är väldigt lätta att släpa fram och bort från banan, väger inget alls. En annan fördel är att björk inte snubblar/vrickar sig  när hon går på dom, hon har inte den bästa tekniken tyvärr haha. När jag då rider mot dom så får det mig att inte vara orolig, i vanliga fall kan jag uppleva att jag krånglar till min ridning för att jag är så nåjig och orolig att hon ska trampa fel.

Lite minus är att de flyttar sig ganska lätt om björk går emot dom vilket händer för oss, de har ingen tyngd så att de ligger inte kvar lika lätt. Sedan vet jag inte om jag inbillade mig men jag tyckte att björk nästan med vilje försökte trampa på dom?! Det händer ju inget om hon gör det, de är så mjuka men kan det vara så att hon tyckte det var kul att trampa på dom? Det känns ju mindre bra sen när jag går tillbaka till rund träbom och hon trampar på dom med vilje och halvt bryter benen? Eller så var det jag som red så dålig avståndsbedömning fram till bommen hela tiden (inte min grej).

Kan inte riktigt bestämma vad jag tycker än, tanken var god men de kanske inte funkar för oss? Funkar bättre när man rider över en singel, då gör det inget om den flyttar lite på dig, brukar galoppera på volt över en singel.


Red trav över 3-linjen och galopp över den enkla.




1 kommentar: