onsdag 26 augusti 2015

Utvärdera träningspass

En "lätt" grej för att göra att man utvecklas och presterar bättre är att utvärdera varje träningspass. Det är väldigt vanligt att man tänker "detta var inte bra och måste bli bättre på till nästa gång". Detta är också bra för prestationen men det är nästan bättre att faktiskt ta fram de grejer som man gjorde väldigt bra det träningspasset. Genom att förstärka sin bra utförda moment i sin prestation så får du en positivare bild av dig själv, bättre självförtroende samt att det ökar chanserna att du gör rätt/samma bra prestation eller ännu bättre i framtiden när du tränar. För att bli ännu bättre på det man göra så behöver man bli medveten om det, lika så om sina styrkor.

Genom att utvärdera så blir man medveten om sina styrkor och brister och börjar automatiskt tänka på en strategi för att du ska prestera ännu bättre. Utvärdera träningen kan du göra medans du skrittar av, på bussen hem eller kanske till och med hemma men vänta inte för länge, det är viktigt att minnet är färskt. Ta din tid och fokusera bara på träningen och gör inte så mycket annat samtidigt så att utvärderingen blir halvdan.

Bra frågor att ställa för sig själv efter ett träningspass är t ex
Vad gjorde jag bra under dagens träning?
På vilket sätt var min sits bra?
Mina inverkande hjälper, vad var bra med dom?
Vad fick jag min häst att göra bäst idag?
Något bra mental i ridningen under dagens pass?
Vad är mest väsentligt att prioritera och träna på nästa gång?
Hur kan jag med min sits/inverkan/kontakt/psyke/övningsval göra att det momentet som var svårare blir bättre i framtiden?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar