onsdag 14 oktober 2015

Variera formen i tölten

Inte minst för att träna fram en hållbar skadefri häst så tränar du bra grundarbete och lyhördhet hos hästen genom att rida den i olika former. Med erfarenhet av islandshästar så vet jag att en del nästan kan känna sig lite "rädda" för att rida tölt i en längre och lägre form då den optimala tävlingstölten ska vara mycket samlad och i kort form. Dock anser jag att man aldrig ska rida i "tävlingsform" hela tiden, precis som i traven där jag aldrig börjar ett pass i kort samlad trav så bör jag därför inte göra det i tölt heller. Jag tycker det är bättre om man kan variera sin töltform utan problem än att bara rida i kort form i rädsla att man inte får tölten lika bra samlad om man rider längre form. Att rida tölt i längre form förstör inte tölten, snarare tvärt om, då du gymnastiserar och lösgör hästen vilket kommer få den att gå ännu bättre i samlad tölt sen.


en tjusig Björk i mer samlad tölt


för att sedan få länga ut sig lite grann...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar