söndag 8 november 2015

Rid ut och träna mer




Min träningsfilosofi består bland annat av att lägga vikt vid att träna hästen ute mycket. Med det menat jag att rida ut, utanför ridhus eller ridbana, på vägar och i skogen helt enkelt. Det är något som jag planerar in i Björks träning, jag tycker det är bäst om man delar upp det 50-50, att rida ut lika mycket som man rider i ridhus eller i paddock.

Av erfarenhet så tror jag att det finns en del ryttare som inte rider ut sina hästar så pass mycket som jag anser är bra. Jag tror generellt att islandsryttare är bättre på att rida ut mer än övriga ryttare och vad det beror på vet jag inte riktigt, kanske för att islandshästar är stabilare och generellt mer orädda vid uteritt.

Ännu en sak som jag upplever, är att det också är vanligt att när man väl rider ut så ”rider” man inte lika mycket, att man inte har samma krav, att man skrittar mer på längre tyglar och inte följer upp med övningar tex. Jag ser ingen anledning varför man ska rida med mindre krav på uteritt än på en ridbana, vad är skillnaden egentligen? Den stora skillnaden som jag ser är att det inte är lika lätt att rida på stora volter ute som på en ridbana. Det är mer raka spår ute men vägen som man rider på svänger väldigt ofta, det är sällan man rider konstant rakt fram, därför tycker jag att det är i princip samma som att rida på ett fyrkantsspår. Dessutom är det oftast inga problem att rida på böjt spår ute heller, genom serpentiner osv. Allt du kan rida på ett fyrkantsspår hemma kan du göra ute också.

Därför tycker jag det är bra att träna hästen ute:

Ökad muskelaktivering genom kuperad mark
      En ridbana är plan medans ute är det backar upp och ner som gör att hästen måste använda sina muskler ännu mer som den inte gör på plan mark. Tänk dig själv, du löptränar alltid i en uppförsbacke och tränar upp dig där så att det känns normalt att springa uppför, när du sedan löper på plan mark så kommer det kännas busenkelt ansträngningsmässigt, du kommer röra dig på ett stakare sätt då. Elitlöpare tränar mycket i backar och med vikter bakom sig för att sedan på tävling maximera sin prestation på plan mark. Kuperad mark gör framförallt att hästen får ett starkt bakparti som gynnar den att sätt in under sig mer, samla sig och att skjuta på i ökningar.

      Varierat underlag
       Det bästa för att stärka hästens skelett och ligament är att rida på ett varierat underlag, då kommer du få en häst som håller i många år och som inte skadar sig lika lätt. Att rida på sandbana alla pass i veckan skapar ingen hållbar sätt på det sättet, utan rid ut och rid på både asfalt, grusvägar, gräs och i skogen.

      Koordination
      Genom att rida i skog och mark där det är lite svårframkomligt är jättebra träning för hästens koordination. Då får den fokusera på var den sätter sina fötter så att den inte ska trampa fel och gå omkull. Detta gynnar sedan hästen teknik i alla gångarter, bättre takt och rytm.

         Psykiskt positivt och motivation
       Miljöombyte är alltid trevligt för hästen som kommer göra att den tycker det är roligare att träna. Jag vet inte hur andra känner men exakt samma träningsplats och träningsmaskin kommer inte göra att jag tycker det är roligt att träna år ut och år in.

      Miljöträning
      När man rider ut så lär sig hästen att olika och nya platser inte är någon big deal och kan därför prestera lika bra där som på en ridbana hemma. Detta i sin tur kommer göra tävlingssituation mycket lättare och man slipper få en häst som är spänd och väldigt olika sig själv på bortaplan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar