tisdag 4 september 2012

Longering med endast lina

Delar med mig av hur jag brukar träna Björk. I mellan åt brukar jag longera henne utan någon utrustning, bara med longerlinan som är runt hennes hals.

Variation - jag märker på Björk att hon blir positivare till träningen när jag varierar typen av träning och hon tycker det är skönt att slippa utrustningen ibland.

Lydnad - disciplinen sätts på prov genom att det är väldigt lätt för hästen att göra som den vill i och med friheten utan utrustningen. Helst vill jag att hon ska bära sig så att hon höjer ryggen och blir lösgjord, vilket hon gör från och till.

Tillit och självförtroende - jag måste lita på Björk att hon följer mig och lyssnar. Det stärker både mitt och hennes självförtroende.

Avslappning - Björk blir väldigt harmonisk och trivs att longeras på det sättet och hon slappnar av väldigt bra. Det kan jag ta nytta av i den vanliga ridningen också.

Klippet visar när jag longerar Björk och den är tyvärr inte i nutid, utan från i mars detta året.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar