onsdag 5 september 2012

Träns

Hade tänkt att skriva om mina träns och vad jag tänker på angående det.
Jag har ett flertal olika träns, bett och nosgrimmor till Björk och hennes träning. Vissa träns har jag för olika ändamål. Jag tror på att växla träns och rida med olika då och då. Dels för att det minskar risken för skador och förslitningar. Sedan tror jag Björk uppskattar att inte ha samma träns varje dag i längre perioder. Jag tror även att det är bra att inte bli beroende av ett visst träns, utan att man kan rida bra på flera olika träns. Ex om man ska tävla och då går plötsligt favorittränset sönder och du får panik för att du inte anser att hästen går bra på något annat. Du kommer vara mycket mer mentalt förberedd om man inte är bunden till ett visst träns. Visserligen är det inte stor chans att en sådan olycka skulle inträffa men att klara av en sån situation visar att du och din häst säkerligen presterar bra oavsett omständigheter.

Jag har verkligen inga flashiga dyra träns utan jag har samlat på mig lite i taget ända från tiden då jag hade min första häst. Det behöver inte kosta jätte mycket, det går att hitta fina träns begagnat.

Pullarträns med rakt bett med äggringar. Klassas nog mer som "hoppträns" än att sitta på en islandshäst men jag ser ingen anledning varför inte Björk kan bära det.  Björk går väldigt bra på detta och i denna stund har jag bytt bettet till ett annat träns.

"vanligt träns" med engelsk nosgrimma, gummityglar och 3-delat äggringsbett. inget pannband

Tror detta är en top reiter träns om jag inte minns fel, remontnosgrimma och allmänt väldigt tunt/smalt träns. Rider detta med ett vanligt 3-delat bett och smala lädertyglar. Brukar ha detta när jag jobbar henne från marken men endast för att de är det som har längst tyglar på.

Runtsytt träns med remontnosgrimma, gummityglar och 3-delar bett med koppar i mitten, mässing ringar, pannband med rosa stenar. Brukar rida detta träns med bygelnosgrimma ibland.

Bygelnosgrimma som jag byter ut ibland med de andra tränsen,  rakt pelhambett som jag rider väldigt sällan på  och till höger hackamoreträns som ofta är på vid lugna uteritter och ibland konditionsträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar