onsdag 19 juni 2013

Longering med endast lina

Klippet i inlägget är inte filmat nu nyligen men tänkte lägga upp det ändå för att visa hur man kan variera sin träning ännu mer samtidigt som man ökar samspelet med sin häst.

Longerar Björk emellanåt och ibland gör jag det i enbart longerlina som jag då fäster runt Björks hals/bog.

Skönt för Björk att slippa utrustningen ibland så att hon blir gladare till träningen samt att vår kommunikation ställs på prov med mindre hjälpmedel och mer kroppsspråk.

Detta gör jag i samtliga gångarter och jag vill gärna att hon höjer ryggen och arbetar lösgörande också, dock är det svårare. Det går inte alltid som en dans, även Björk lyssnar inte alltid på mig och kan dra sig utåt mer än vad jag tillåter vilket man ser på klippet. När hon gör det så inverkar jag med hjälper när hon drar sig utåt (straff) och slutar så fort hon lyssnar och gör rätt (beröm).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar