torsdag 30 april 2015

Frukosttips - Chiapudding med jordgubb och kokos

Tänkte börja att lägga upp olika alternativ på frukost som jag brukar äta och lite recept och annat.

Chiapudding har jag ju visat att jag ätit förut men vi har olika varianter på jobbet.

Chiapudding med jordgubb och kokos:
- chiafrön
- frysta jordgubbar
- kokosflingor
- sojamjölk

Tina jordgubbarna och mixa dom till en slät smet, lite klumpar gör inget. Blanda i sojamjölk, kokosflingor och chiafrön och låt det svälla till sig så det tjocknar av att fröna drar åt dig vätska. Rör om ibland. Det går ganska fort men den har svällt klart helt efter ett par timmar. Hur mycket man ska ha av allt är en smaksak, jag går alltid på känsla. Blir den för tjock så tillsätter jag mer sojamjölk och för lös mer frön.

Jag ganerar med gojibär och hyvlad kokos samt har mjölk till. Den håller i minst 3 dagar om man vill ha kvar i kylen.

Chiafrön är rikt på omega 3 oljor, protein, kalcium och järn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar