torsdag 30 april 2015

Ridövning - sluta med bommar

Tänkte dela med mig utav en övning som jag har tränat med Björk den här veckan, den är väldigt lösgörande och jag har gjort den i skritt. Just nu fokuserar jag på att få Björk så lösgjord som möjligt i skritten och då tar jag ofta hjälp utav bommar också då det lösgör bogarna väldigt bra.

Jag utgår från 2 st bommar, det räcker, och placerar de
m mot varandra med en 90 gradig vinkel. Bilden visar hur jag rider, syftet är att växelvis byta varv för att få träna på att ställa om och arbeta igenom i båda varven. Det går även bra att ta andra hållet över bommarna också, det har ingen betydelse.

Huvudmomentet i övningen är att jag rider i sluta på det böjda spåret. Innan jag börjar med övningen så rider jag sluta på rakt spår först. I Björks fall så lyfter övningen fram hennes oliksidighet tydligt så att jag får rida genom henne och rakställa henne, till en början så hade hon betydligt svårare i det ena varvet. På det raka spåret över bommarna är jag noga med att rida framåt för att få med bjudning till det böjda spåret och slutan.

Björk känns väldigt fin och mjuk efter den här övningen och även fast jag bara gjort den i skritt den här veckan så fungerar den på samma sätt i trav. Tror dock man bör behärska det bra i skritten först innan man går över i högre tempon och gångarter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar