onsdag 29 april 2015

Motivation till att träna

Att ha motivation till det man gör om det så är jobb, träna eller stallet är en grundförutsättning om man ska prestera bra. Motivationen gör att du kan genomför något utförande gång på gång, dag ut och dag in utan att tröttna och sluta, skapa någon regelbundet utförande helt enkelt. Detta gäller träning också. Ett enstaka träningspass kan man ta sig igenom med eller utan motivation men att göra det upprepade gånger till en vardag, då krävs det mer, du måste ha motivationen att träna även de dagar då kroppen säger att den vill göra allt annat än träning.

Här är mina tips på hur jag gör mig motiverad till träningen:

Träningsform
Träning finns i oändligt många olika motionsformer och vad man lockas av och tycker är kul är olika. Därför kan man utnyttja detta och göra träningen så att man själv tycker den är intressant. Kan ta mig själv och Denny som exempel, jag har inga problem med att sticka ut på en löptur, det tycker jag bara är skönt medans Denny inte tycker det är lika roligt, han tränar heller genom sporter som hockey, badminton, inlines osv, det tycker han är roligare än vad jag tycker. Välj vilken motionsform du tycker är kul!

Målsättning
Har man ett mål som man vill uppnå där träningen gynnar målet så är det en fördel. Ställer man sig frågan, varför ska jag träna? För att nå målet! Då blickar man på sitt mål som man vill ta sig till och då är träningen ett steg mot målet. Ett bra exempel som jag har är mitt mål som varit att orka sitta ner i traven under ett helt ridpass. Då vet jag att när jag tränar bålens uthållighetsstyrka så kommer det hjälpa mig i ridningen vilket ger mig motivation till att ta i extra mycket under träningen.

Plan och strategi
Jag blir mer motiverad till att träna om jag har planerat vad och hur jag ska träna. Det gör jag t ex genom att planera mina träningspass för en vecka i taget. Då kan jag anpassa träningen till de dagar som passar bäst, vissa dagar är det mer jobb, stallet eller privat som gör det svårare att träna, då är det mer motiverande att jag vet det i förväg och väljer en annan dag. Genom planering så vet jag även vad jag ska träna vilka dagar, jag skapar de bästa förutsättningarna för mig själv. Känslan att utföra en veckoplanering som planerat är väldigt tillfredsställande och motiverar mig att fortsätta.

Träningskompis?
Genom att hitta någon som har liknande mål med träningen så kan man uppleva extra glädje till träningen genom den sociala biten och även få extra stöt och peppning av varandra att genomföra träningen de dagar som det känns motigare. Självklart föredrar vissa att träna själva och tycker det känns bättre, det är olika vad man tycker, själv trivs jag bra med att träna själv i min träningsbubbla och musik i öronen.

Mäta resultat
Genom att mäta sin prestation så kan man med jämna mellanrum mäta och stämma av hur ens utveckling ligger till. Att få konkret svart på vitt att man har blivit bättre genom sin träning är världens bästa motivationsboost att fortsätta. Vad du ska mäta bestämmer man själv, midjemått, vikt, löpartid, puls, antal reps, tekniskt utförande osv.

Individuellt anpassat
Träningen man utför bör vara på en lagom nivå, inte för lätt men inte för svårt. Sätter man upp för svårt träningsmotstånd för sig själv så riskerar man att tappa motivationen. Ska man börja löpträna så börjar man inte med milen de första gångerna, då kommer du inte vilja fortsätta träna efter första försöket. Börja istället med en kortare distans som man klarar av att utföra, ju fler avklarade "lyckade" träningspass bakom sig desto mer motiverande är det att fortsätta.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar