torsdag 23 april 2015

Träning

Träningen gick jättebra, precis så som jag hade önskat, extra ögon på mig och Björk, feedback för att öka min medvetenhet i ridningen. Fick en lite "men gud-att jag inte märkt att jag rider så-upplevelse" så har nu lite grejer att träna på. Det är verkligen lätt hänt att man blir självblind med sig själv i vardagen och då behöver man någon kunnig person synvinkel på sig själv, både på detalj och helhetsnivå. Jag själv har haft stort fokus på mina och Björks brister att jag tappat fokus på närliggande grundfaktorer i problemlösningen.

Min egna "öka-medvetenheten-lista" från träningen:
- inre underskänkel
- takt och tempo
- spårningen
- distinkta övergångar

Min filosofi i ridningen och träningen utgår från den tyska utbildningsskalan med fokus på korrekta inverkningen utifrån en god sits och ett starkt grundarbete som grund i utbildningen av hästen. Fick uppfattningen att denna tränaren har samma tänk och filosofi, vilket är en grundförutsättning för mig.

Har tidigare fått frågan varför jag inte rider för någon "islandshäst-tränare" och mitt ärliga svar på det är ganska kritiskt och hårt mot islandshästsidan, men jag tycker att de ligger lite efter i utvecklingen och saknar kunskap om grundutbildning av häst och ryttare. Vill givetvis inte dra alla över en och samma kam men så är min erfarenhet. För mig är en bra tränare en som har dressyr som grund.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar