tisdag 30 juni 2015

Att tänka på när man börjar löpträna

Alla ryttare, börja löpträna! Har ni inte löpt förut eller om det var länge sedan, detta ska ni tänka på:

Skor
Det är viktigt att ha bra skor för att förhindra skador. Generellt tycker brukar det vara desto dyrare löparsko desto bättre. Givetvis behöver man inte ha värstingskor men tycker det är bra att man prioriterar bra skor. Personal i sportaffärer kan hjälpa er få fram rätt sko, är du till exempel mer plattfotad så kan det vara bra att köpa en pronationssko med extra stöd på insidan skon. Vill man vara extra noga med vad man springer i så kan jag rekommendera att ljuta inlägg efter din fot för bästa passform. När jag var yngre och löpte så fick jag benhinneinflammation ett tag, då köpte jag inlägg formade efter min fot och benhinneinflammationen försvann direkt.

Distans och intervaller
När du börjar löpträna, börja med kortare sträckor och öka successivt. Även om konditionen inte är något problem så behöver kroppen vänja sig också. Alltid när man gör något nytt ska man alltid vara försiktigt och inte köra på för intensivt i början. Gå inte ut för hårt i början av passet heller, börja hellre långsammare tempo och öka sedan så att du orkar under hela passet. Ett annat sätt att trappa upp löpningen är att springa i intervaller, där du löper och går emellan åt.

Underlag
Jag skulle inte rekommendera att börja löpa på enbart asfalt, det är väldigt hårt och stumt för knä- och fotled. Det är bättre att börja på grusvägar eller i skogen. Har du bara asfalt att springa på så ta det försiktigt tills din kropp har vant sig.

Löpteknik
Tänk på din hållning när du springer, sträck på dig och stabilisera bålen. Något som är ännu viktigare är hur du sätter i dina fötter i löpsteget. Foten ska rulla över i steget utan att du springer på hälarna, försök tänk på att fjädra lite i steget. Löper du med fel teknik så är det väldigt lätt att dra på sig belastningsskador av att man nöter på fel sätt i större mängder.

Träningsdagbok
Registrera distans och tider för din löpning så kan du följa din utveckling. I början kan det kännas lättare att ha koll på hur långt och hur snabbt man sprungit för att bibehålla motivationen. Det finns många appar att ladda ner.

På klippet nedan får ni se när jag ( och mina bleka ben) är ute och springer runt sjön där jag bor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar