fredag 18 september 2015

Lång och låg form



Jag värmer alltid upp och av Björk i en lägre låg form, det är min filosofi när det kommer till träning. När Björk går i en längre lägre form så blir hon lösgjord och framför allt så får hon sträcka ut sin överlinje och aktivera ryggen. Vissa träningspass så arbetar jag henne bara lång och låg. Jag anser att om hästen inte är grundarbetad så eller kan det så har den inte samma förutsättningar för att vidareutbildas och klara av att gå i en kortare och samlad form. På längre sikt så tror jag att man får en mer hållbar häst genom att involvera den lägre formen i all träning.

Inte nog med att den lägre låga formen gynnar flera fysiska aspekter så gynnar den även Björks psykiska prestation också. I den lägre formen är hon helt avslappad och harmoniskt tillfreds, vilket gör att Björk trivs väldigt bra i det tillståndet. Under att pass kan jag gå tillbaka till den lägre formen för att göra något som hon känner igenom, exempelvis när vi lär in någon ny samlingsrörelse, då är det viktigt att inte fastna i den korta formen utan i mellan åt låta hästen få sträcka ut sig. På det sättet förstärks Björks inlärning av nya samlingsmoment. Vid tävling när jag är nervös och kan bli spänd, vilket även Björk också kan bli, då får den lägre formen oss att slappna av båda två och "hitta tillbaka" in i zonen.

I slutet av ett träningspass så fungerar den låga formen lite som stretching av överlinjen. Den fungerar även så att den ökar blodcirkulationen då hästen just blir avslappnad fysiskt och psykiskt (spänd och stressad häst har sämre blodcirkulation). Detta påskyndar återhämtning av hästens vävnader samt gynnar muskelhypertrofi.

Så slutligen, slarva inte med den lägre långa formen, den är så viktig för hästens allmänna hälsa och utbildning. Av erfarenhet så vet jag att det inte är lika vanligt att man arbetar hästarna lägre på islandshästar som på halvblod.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar