torsdag 17 september 2015

Islandshästar och fördomar

Björk och jag har i många år stått i stall med ponny och storhästar, eller rättare sagt där det inte finns andra islandshästar. När någon frågar mig vad jag har för häst och jag svarar att jag har en islandshäst så upplever jag ibland att personen i fråga har en relativt dömande bild av rasen och snabbt antar vad jag gör med min häst, hur den ser ut osv. Det har hänt att jag fått svar som "jaha, du rider bara för att ha skoj i skogen  va?". Ett sådant motsvar gör mig ledsen och upprörd, att en islandshäst ofta kopplas ihop med en lång ovårdad päls, rida i skogen på långa tyglar i öppen form med en ryttare i stolsits.

Jag vill inte bli antagen och dömd att rida på ett visst sätt eller ha en viss hästfilosofi bara för att jag har en islandshäst. Sedan när jag berättar att jag främst är inriktad på dressyr och tränar för det så får jag känslan att vissa tänker "jasså, kan man göra det med en islandshäst eller kan de ens det?". Tycker det är så tråkigt att Björk blir dömd på ett sätt innan de har sett henne. Varför skulle inte Björk kunna ridas i dressyr? Hon är en häst, precis som vilken häst som helst. Hon har fyra ben och två öron som alla andra hästar så därför tycker jag det är så konstigt att många tror att de ska ridas på något "speciellt/annorlunda" sätt. Björk är precis som vilken häst som helst och tränas och utbildas som en också. Vi människor må ha olika språk när vi pratar med människor från andra kulturer men alla hästar kommunicerar med varandra på samma sätt.

En del människor, inte alla, tror jag har en ungefärlig bild av Björk innan de ser henne men många ändrar nog uppfattning om henne efter de sett henne under ryttare. Jag har fått många positiva kommentarer om henne att de tycker hon är väldigt söt och rör sig fint, vilket jag blir jätteglad av att höra. De säger även att de inte trodde att en islandshäst kunde "gå" så.  Blir även väldigt glad för då känns det som att rasen har fått en mer rättvis bild av hur de verkligen är. Har även fått en del roliga kommentarer efter de sett Björk som "kan inte kolla på när du tränar din häst mer för jag hatar islandshästar men din rörde sig så himla fint så då kanske jag börjar tycka om rasen om jag får se mer". Det kan vara roligt att höra folks reaktioner ibland.

Hur som, syftet med detta inlägget var att berätta hur Björk jag blir bemötta samt att försöka förbättra islandshästen rykte, att de är precis som alla andra hästar och man behöver inte ha en dömande bild av dem.
Ska bli spännande i framtiden, än då länge har vi bara tävlat på hemmaplan, till våren kommer vi troligtvis visa upp oss på andra dressyrbanor och då kan det nog bli en del pratande om oss. Är beredd på både positiv och negativ kritik.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar