fredag 31 maj 2013

Uteritt med handhäst

Varierad träning är något jag förespråkar då det ger än mer fysiskt hållbar häst och gladare och harmonisk i psyket.

Idag tränade jag Björk på ett sätt som jag tyvärr inte har möjlighet att göra så ofta av skälet att Björk är min enda häst, nämligen att ha med henne ut som handhäst. Saras är sjuk och har inte kunnat rida sin Hoppsan så fick tillfälle idag att rida honom så att han hålls igång, vilket var väldigt kul! Hoppsan är en supersnäll grabb och är ju Björks kompis i hagen, de funkar jättebra ihop. Björk gick relativt hårt på träningen dagen innan så att slippa bära runt på mig var passande den här dagen.

Eftersom jag inte hade testat att rida Hoppsan med Björk som handhäst förut så testade jag först att rida inne på ridbanan men märkte snabbt att det inte skulle vara några problem. Björk och Hoppsan är så bra vänner och har inget problem med att gå nära varandra, de bråkar inte eller så och jag känner Björk så bra och vet att hon alltid lyssnar på mig.

Uteritten gick superbra! Vi red en ganska lång runda, ca 70min, på grusvägar i skogen där det i princip aldrig kommer något fordon så där var det inga problem att rida på i både trav och galopp eftersom både Hoppsan och Björk skötte sig så bra. Det var nästan som att rida Hoppsan ensam för att Björk följer med så bra vid sidan att man inte behöver korrigera henne något. Hon hade nog sprungit vid Hoppsans sida även o hon vore lös. Det märktes att hästarna tyckte det var kul i varandras sällskap och de fick flåsa på ganska mycket på vägarna bort igenom. Svettiga men nöjda och belåtna var de när de kom hem! Det var även roligt för mig att testa på en annan häst än Björk ibland.

Vännerna Björk och Hoppsan

Björk och Hoppsan i våras



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar