söndag 28 september 2014

Är relationen till din häst avgörande för en prestation?

Jag tror att man kan prestera bra med en häst fastän man inte känner den lika väl, mycket tror jag hänger på ridningen. Se exempelvis en elitryttare, när den sitter upp på en ny häst och den kan på väldigt kort tid få fram väldigt bra prestationer på hästen.

Dock tror jag om man ska få fram den maximala potentialen hos en häst så krävs det mer än bra ridning. Jag tror man måste känns sin häst utan och innan, att man har en relation som är uppbyggt på tillit och förståelse hos både häst och ryttare. Därför tycker jag att det är viktigt att man har starka känslor för sin häst, lägger ner mycket tid på den utöver ridningen och framförallt att relationen inte hänger på prestationen, att man värderar sin häst lika högt oavsett hur den presterar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar