tisdag 30 september 2014

Ju bättre en tränare är på att rida, desto bättre tränare?

Som rubriken lyder så anser jag att det inte är något samband med en tränares förmåga på att rida och att träna ett ekipage. Givetvis tror jag inte att det har någon negativ effekt om tränaren själv rider bra, dock anser jag att det inte är det som är avgörande.

Jag har själv erfarenhet av tränare på elitnivå, dock har jag inte tyckt att de har varit de bästa tränarna jag har haft. Tror att det är vanligt att man lätt väljer att rida för en tränare, grundande på vilka medaljer tränaren har.

Det som avgör om en tränare är bra eller inte tror jag beror på en mängd andra faktorer, där dess ridförmåga inte är bland de högst avgörande. De faktorer som jag tror har mer betydelse är hur den bemöter sin elev, gör den sedd och bekräftad, hur tydligt tränaren ger instruktioner, hur den ger feedback till eleven och inbringar den självförtroende. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar