tisdag 30 september 2014

Filosofi ledarskap

Min filosofi med hästar är att hästen måste alltid tycka det är trevligt att träna och att samarbeta med mig som ledare. Jag ska vara en ledare för min häst men det betyder inte att hästen ska hysa ragg eller känna obehag och göra som jag säger av rädsla/tvång. Hästen ska inte uppleva obehag eller någon form att underkastelse om den skulle göra fel. Ledarskapet ska absolut inte bygga på rädsla eller att jag "sätta mig över hästen" av dominans.

Ledarskapet ska bygga på vägledning, förståelse och trygghet. Med det menar jag att hästen ska vända sig till mig för att få vägledning i vad den ska göra och den ska göra det för att den känner att den förstår vad jag menar och vill. Genom att bli ledd av mig så ska hästen känna sig trygg, bekväm, säker och sedd. Skulle Björk inte göra vad jag ber henne om så är det aldrig för att hon är fräck och sätter sig emot min tillsägelse, utan för att hon har missförstått vad jag menar och då hjälper det inte att jag blir arg på henne och försöker "sätt dit henne", då kommer hon ännu mindre förstå vad jag menar och hon kommer inte alls känna sig bekväm med att jag leder henne.

Givetvis bygger ledarskap på respekt också och skulle en häst inte respektera mig och gå emot mig så kräver det någon form av tillrättavisning. Dock handlar det mer om kommunikation, att göra det tydligt för hästen vad som är okej beteende och inte. Att inte glömma är att ledarskap är att även ledaren ska visa respekt för hästen. Respekten ska vara ömsesidig.

För mig är inte ledarskap att "bestämma" över en individ, det är att samarbeta och vägleda genom tydlig kommunikation. Björk måste också få ge uttryck åt sina känslor och åsikter, det är inget jag kan straffa henne för, då är det mitt ansvar som ledare att få henne att våga visa sig själv och vilja gå efter mig som ledare.

Kanske lite flummigt uttryckt men detta bygger på allt som har med hästar att göra, a-o, förutsättningen för allt. Bilderna är från när Björk och jag var och jobbade/bodde i Tyskland och det är en liten del som utgjort den filosofi om ledarskap jag har idag, man lär sig av alla erfarenheter man gått igenom.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar