tisdag 23 september 2014

Många små pauser

När jag arbetar med Björk så är jag väldigt noga med att lägga in många små pauser i träningspasset. Detta gör jag för att jag av flera anledningar, främst psykologiska.

För det första så har det att göra med inlärning, när jag lär Björk något nytt eller lär henne göra en övning/visst moment svårare än innan. När jag ber Björk om något så gör jag det med ett tryck, vilket är en hjälp i detta fallet och när hon svarar på den hjälpen på rätt sätt så tar jag bort trycket som blir mitt sätt att säga "rätt" till Björk. Detta förstår hon och genom att göra en kort paus precis efteråt så förstärker det belöningen för Björk och hon förstår ännu mer att det hon gjorde var rätt.

När jag gör en lite paus så är jag noga med att ta bort alla krav och hjälper, låter Björk få sträcka ut på halsen samt att jag går bort från platsen där vi precis gjorde inlärningsmomentet. Pausen behöver inte alls vara stor, det handlar inte om "kroppslig vila" på det sättet utan mer psykologiskt. Det kan var att jag jobbar Björk på en volt i ena änden av ridbanan och sedan skrittar jag på längre tyglar till andra sidan och ger henne beröm samtidigt, sedan fortsätter jag arbetet.

Det behöver inte heller alltid vara när vi lär in något nytt utan när hon helt enkelt gör rätt, vad jag ber henne om. På det sättet blir det tydligt för Björk vad jag menar med mina hjälper och Björk blir mycket mer motiverad och glad till att arbeta. Att arbeta ett helt pass i springande gångart varv på varv utan någon form av avbrott kan vara ganska påfrestande för en häst anser jag. Det skulle vara som att jag hade en PT som under ett helt träningspass säger "gör si gör så", instruktioner hur jag ska göra eller korrigera mig utan att jag får feedback på om jag gjorde övningen rätt eller inte. Dessutom upplever jag mig inte så duktig när jag inte får respons på vad jag gör eller vila vilket kommer göra träningen mer obekväm som i sin tur kommer göra att jag tappar motivationen till träningen.

Jag lägger i väldigt många småpauser i Björks träning varje gång. Efter varje moment så gör jag en kort minipaus, exempel i uppvärmning skritt så gör jag det mellan voltökning och -minskning, voltombyten, serpentiner, skänkelvikningar, öppna, sluta och varvbyten. Då brukar jag lägga övningarna på olika delar av ridbanan så att jag byter "arbetsplats". Sedan göra jag samma procedur i de andra gångarterna också. Det är sällan jag kör på från med flera olika övningar och gångarter i rad utan någon form av paus. Jag vill ge feedback till Björk när hon gör rätt. Givetvis behöver jag ibland arbeta henne längre utan paus för att få igenom rätt utförande hos Björk, då kan det oftast vara för att hon är taggad och stressar på eller att hon har missförstått min hjälp, då fortsätter jag tills jag får rätt respons från henne.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar