lördag 22 november 2014

Inridningshästar

Blev lite influerad med bilderna på unghästarna igår så här kommer några när Denny kom och fotade oss första gången. Då var både Kaspian och Kiljan både så pass utbildade att de kunde ridas med ryttare på ryggen utan medhjälpare i korallen och här testar vi ridbanan för första gången. Lite orädd och optimistisk som jag var så gjorde jag första träningen på stora banan när det var en väldigt blåsig dag ute men de skötte sig bra ändå. Endast fokus att gå fram och i princip följa spåret och några enstaka större ridvägar. Kaspian fattade direkt vad som skulle göras, Kiljan däremot var inte lika med på noterna med den nya miljön och tog en flygtur med mig på haha. Roligt att ha minnen att gå tillbaka och tänka på. Med repetition av kommunikation och övertygelse att vara på banan inte var så farligt så gick det så bra så.

När jag arbetar med unghästar så är jag noga med att lära in en sak i taget, inte flera hjälper/kommandon på en gång, steg för steg tar mig sig framåt. Sedan är jag väldigt noga med att vara tydlig när de gör rätt för att de ska lära sig så bra som möjligt och på så sätt få en trevlig upplevelse och få förtroende för en ryttare. Sist men inte minst att jobba dom för länge, korta stunder men ofta. Att arbeta en unghäst för länge har snarare motsatt effekt på inlärningen.


Det gäller att vara beredd på lite flygturer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar