torsdag 22 januari 2015

Träningsdagbok - analysering och medvetenhet

Det finns massa olika sätt som kan hjälpa en att prestera bättre, en sak som jag varit flitig på förr men haft ett uppehåll med är att föra träningsdagbok av Björks träning. Jag har tagit tag i detta nu igen då jag känner att det kan hjälpa mig att träna mer effektivt efter en strategisk plan.

Jag planerar innan Björks träningspass veckovis, då har jag tänket vad, varför och hur. Sedan efter varje träning så sätter jag mig ner hemma samma träningsdag och analyserar träningen. Vad fungerade bra i förhållande till dagens mål? Vad gjorde jag själv bra och vad gjorde Björk bra? Vad kunde fungera bättre och hur gör jag för att träna på det? Detta skriver jag sedan ner i en träningsdagbok som jag har. Genom att jag skriver ner det så kommer jag ihåg min analysering bättre.

Analysering av ens träning tycker jag är jätteviktig, man behöver granska sig själv och sin häst för att kunna lägga upp framtida träning och mål på bästa sätt. Detta ökar min medvetenhet när jag väl rider Björk och på så sätt blir vår träning mer effektivare genom att jag fullföljer min strategi.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar