måndag 31 augusti 2015

JEC lyfter fram - Emma Ahlberg

Som ryttare utvecklas du genom att observera och ta efter andra bra prestationer, därför vill jag lyfta fram ryttaren Emma Ahlberg, för att ta lärdom av hennes kompetens.

Emma Ahlberg är en väldigt skicklig ryttare på många sätt och jag vill lyfta fram hennes starka och följsamma sits i det här inlägget. Jag tycker det är så roligt när man ser fin ridning grundande på korrekt sits och inverkningar. Jag är speciellt fascinerad över hur stabil hon är i sadeln, hon följer verkligen hästens rörelse till fullo utan att störa hästen. Det ser ut som om hon sitter blickstilla för att hon just är så följsam med hästen och har inga rörelsehinder i sin fysik. Dock räcker det inte att bara vara följsam i sin sits, det är inte bara det som får en att sitta så still, utan det krävs en enormt bålstyrka för att bibehålla en sådan kontakt med hästen, speciellt med en häst som har så fint sväv och rörelsemönster. Hennes starka bål gör att man inte kan se en antydan till "studs" i sadeln, utan det ser ut som om hon har klister i sadeln helt enkelt.

Sammanfattningsvis hoppas jag att fler tar efter av Emmas fina ridning, en stark och följsam sits! Bilden är lånad från Emmas blogg och youtube-klippet från Gabriella Strandäng.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar