söndag 30 augusti 2015

Weekend

Vad lägger jag mitt fokus på när jag är ledig på helgen?

Vissa helger jobbar jag men så fort jag är ledig så försöker jag hålla ungefärlig lika struktur.

När det kommer till sömn så försöker jag sova ut ordentligt om det är möjligt. På vardagarna sover jag bara 5-6h/natt och då behöver jag liter mer sömn på helgen och återhämta mig. Dock vill jag inte sova för länge så hela dagen försvinner, helst inte längre än 8-9, men har inget emot att ligga och dra mig i sängen innan jag går upp. I och med att jag normalt går upp strax efter 4 på vardagarna så blir egentligen vad som helst bättre än det. Igår vaknade jag tex vid sju och det kändes som jag hade sovit ut jättelänge.

Jag försöker träna Björk så mycket som möjligt på vardagarna så att hon kan vila åtminstone en dag på helgen, på det sättet är det lättare att hitta på saker och komma iväg hemifrån på helgen. Jag laddar upp mina batterier på helgen genom att hitta på saker med familj och vänner, det ger mig mycket.

Jag försöker göra vad jag känner för för stunden. Vissa helger behöver jag mera vila och återhämtning medans vissa helger lägger jag mer tid på saker jag behöver göra som inte hinns med på vardagen. Träna, ut och gå, vara ute är saker som jag ofta gör då det får mig att koppla av och får mig att vara i nuet.

Även om jag ofta är väldigt trött på kvällarna pga mina arbetstider på veckans så är att vara uppe senare något som jag gärna vill göra på helgen, det förstärker helgkänslan.

Så, det var lite om hur jag tänker kring min ledighet och helger. Jag tror det är viktigt att ta vara på sin ledighet för att höja sin energi och drivkraft.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar